موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳
کد خبر: 1009606

زنگ خطری که برای اروپایی‌ها به صدا درآمده است

دکتر علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل

پیروزی تاریخی راست‌های افراطی آلمان در انتخابات ایالتی، نگاه ها را به سوی قاره سبز و تحولات سیاسی در این جغرافیا کشاند

پیروزی تاریخی راست‌های افراطی آلمان در انتخابات ایالتی، نگاه ها را به سوی قاره سبز و تحولات سیاسی در این جغرافیا کشاند. نتایج مقدماتی انتخابات در ایالت «تورینگن» در شرق آلمان حاکی از آن است که نخستین پیروزی راستگرایان افراطی این کشور در یک ایالت از جنگ جهانی دوم تا کنون رقم خورده است. طبق این نتایج حزب ای.اف.دی بین 30.5 تا 33.5 درصد آرا را کسب کرده و در جایگاه نخست قرار گرفته و حزب «اتحاد دموکرات مسیحی»، حزبی که «آنگلا مرکل»، صدر اعظم پیشین تا سال ۲۰۱۸ رهبر آن بود، با کسب  24.5 درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است.

این اتفاق یک زلزله سیاسی در عرصه سیاست ژرمن ها پس از موفقیت‌هایی که حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان در انتخابات محلی و شهرداری‌ها در سال گذشته میلادی کسب کرد به حساب می‌آید. در گام نخست روی کار آمدن احزاب راست گرای افراطی در کشور های مختلفی همچون آلمان، انگلیس و فرانسه زنگ خطر جدی برای کل اروپا می باشد؛ زنگ خطری که می تواند ساختار اتحادیه و حتی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را با خطرات جدی مواجه کرده و به سوی فروپاشی ببرد. این در حالی است که طی این سال ها بیگانه ستیزی به عامل مهمی در موفقیت راست های افراطی در انتخابات های مختلف اروپایی بدل شده است. اسلام هراسی و موضوع مهاجران در کانون توجه این طیف قرار دارد. راست ها به ارزش های غربی و سکولار اروپایی پایبندی جدی دارند و همین مسئله موجب شده هر موضوعی که فرهنگ مد نظر آنها را مکدر کند باید به روش هایی حذف شوند. آنها حتی با کمک های مالی به کشورهایی مانند پرتغال، یونان و قبرس هم برای گذر از شرایط سخت و بحران اقتصادی مخالفت هایی داشته و دارند چراکه معتقدند دلیلی وجود ندارد از جیب شهروندانشان مالیات گرفته شود و به دیگران داده شود که این موضوعات می تواند به تقابل و دوقطبی شدن جامعه اروپایی دامن زند.

با این حال پیروزی احزاب راست گرا در موضوع تقابل با روسیه می تواند فوایدی به همراه داشته باشد. به طور نمونه شخصیتی مانند مارین لوپن سیاست مدار راست گرای فرانسوی نشان داده تمایلاتی برای ارتباط موثر با مسکو دارد و این دید در همفکران وی نیز به وضوح قابل مشاهده است. رویکرد سازنده و نه صرفا تقابلی می تواند به احتمال خیلی زیاد بر روی پایان جنگ اوکراین آنهم با کسب موفقیت های نسبی برای روسیه اثرگذار باشد. به همه این تحولات موضوع بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید را هم باید اضافه کرد. رئیس جمهور پیشین آمریکا که از حامیان ولادیمیر پوتین و راست گرایان اروپایی است بارها وعده داده که با پیروزی او در انتخابات جنگ اوکراین و غزه به سرعت پایان خواهد یافت.

نکته دیگر که باید به آن توجه کرد این است که روی کارآمدن راست افراطی در انگلیس و به دنبال آن در کشور مهمی همچون آلمان در انتخابات های ایالتی نشان از تاثیر پذیری جامعه اروپایی از یکدیگر دارد؛ جامعه ای که از یک سو خواهان اتمام جنگ اوکراین هستند و از سویی دیگر موافق پایان یافتن جنگ غزه نیز می باشند چرا که این جنگ ها عواملی می شوند تا مهاجرت های گسترده ای به سوی دروازه های اروپا انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.